Svetaktivit.sk | Smartsvet.sk | Vozimesa.sk | Svetcestovatela.sk | Stramag.sk | Extravagante.sk

Máte modernejšie dieselové auto? O DPF sa treba zaujímať nielen pred dovolenkou

Súvisiace články

Už niekoľko rokov sa do áut s dieselovými motormi montujú filtre pevných častíc (DPF). Tie významným spôsobom prispievajú k znižovaniu škodlivých emisií, ktoré tieto motory produkujú v podstatne vyššej miere ako ich benzínoví súrodenci.

Ako filter pevných častíc funguje?

DPF je keramické teleso s množstvom striedavo uzavretých kanálikov, v ktorých sa zachytávajú pevné častice výfukových plynov. Logické je, že časom sa tieto kanáliky zanesú. Preto sú automobily vybavené filtrom pevných častíc tiež vybavené funkciou jeho regenerácie.

Počas regenerácie filtra pevných častíc riadiaca jednotka upraví chod motora tak, že sa zvýši teplota výfukových plynov na min. 500 °C. Aby však regenerácia úspešne prebehla, je potrebná dlhšia (zhruba 15 min.) jazda v stredných otáčkach s aspoň trochu vyšším zaťažením.

Problém je, že absolvovať takúto jazdu nie je vždy možné a v meste je to dokonca takmer nemožné. Ak sa však regenerácia filtra pevných častíc preruší, ďalší pokus bude o niečo ťažší a tak dookola, až sa v kanálikoch filtra pevných častíc vytvorí taká vrstva usadenín, ktorú už procesom regenerácie nebude možné odstrániť.

Čo sa stane, ak by ste jazdili s takto zaneseným filtrom pevných častíc? V prvom rade začne motor auta strácať na výkone. Spočiatku len minimálne, ale časom už bude táto strata výkonnosti zreteľná a môže dokonca brániť normálnemu využívaniu auta. Okrem straty výkonnosti hrozí aj poškodenie a v extrémnom prípade zničenie motora, či jeho súčastí.

Riešenia upchatého filtra pevných častíc

S upchatým filtrom pevných častí teda treba niečo robiť. Aké sú možnosti? Väčšine zrejme napadne kúpa nového filtra pevných častíc. To je však vcelku nákladné riešenie, keďže cena nových filtrov pevných častíc začína zhruba na 500 € a pri autách s väčšími motormi môže kľudne prekonať aj dvojtisícovú hranicu.

Nájde sa preto množstvo vodičov, ktorí sa snažia tejto investícii vyhnúť rôznymi spôsobmi, ktoré sú za hranicou legálnosti. Odstránenie filtra pevných častíc (vrátane softvérovej úpravy riadiacej jednotky), či prevŕtanie jeho keramického jadra rozhodne nerobte! Okrem toho, že by vám na to prišli pri najbližšej emisnej kontrole, by vám hrozila aj mastná pokuta, ak by vás na cestách stretla policajná kontrola. U nás to možno nie je úplným pravidlom, ale v zahraničí (napr. aj v susednom Rakúsku) sú policajti bežne vybavení bezdotykovými teplomermi, či prenosnými dymomermi a ľahko by takéto nezákonné úpravy odhalili.

Ak nechcete investovať do nového filtra pevných častíc, vyberte si tretiu možnosť: účinný repas DPF. Na tento úkon sa používajú rôzne technológie a objektívne treba povedať, že s rôznym výsledkom. Preto je najlepšie navštíviť servis, v ktorom vám DPF vyčistia pomocou špeciálneho certifikovaného zariadenia fungujúceho na báze kvapaliny, ktoré s filtrom pevných častíc vytvorí uzavretý okruh a pracuje s 98 % úspešnosťou, ktorú je možné overiť kontrolou protitlakom.

PR článok

Viac na túto tému

Kometáre

Populárne články